Jak rozmawiać z urzędnikiem, by Nam pomógł?

Z tego artykułu dowiesz się:

Z powodu panującego stereotypu, który określa urzędnika jako niezadowoloną z życia osobę i której swoją obecnością w urzędzie przeszkadzamy, podczas picia kawy i jedzenia ciastek, większość osób na samą myśl o udaniu się do urzędu i załatwieniu swojej sprawy, czuje przerażenie. Dziś dajemy realne wskazówki jak rozmawiać z urzędnikiem, by Nam pomógł. Jednak najpierw zaczniemy od danych z sondażu przeprowadzonego przez TNS OBOP w 2011 r., który zbadał doświadczenie Polaków z urzędami władz lokalnych i porównał z wynikami z podobnego badania przeprowadzonego w latach 70. Dzięki temu zobaczymy różnice w ocenie prac urzędników na przestrzeni kilkudziesięciu lat.

 

Opinie

1977

2011

Życzliwość wobec interesantów

Pozytywne

74%

74%

Negatywne

16%

24%

Trudno powiedzieć

10%

2%

Szybkość załatwiania spraw

Pozytywne

50%

62%

Negatywne

45%

34%

Trudno powiedzieć

5%

4%

Sprawiedliwość w załatwianiu spraw

Pozytywne

60%

63%

Negatywne

22%

24%

Trudno powiedzieć

18%

12%

Opracowanie własne na podstawie wyników sondażu przeprowadzonego przez TNS Global*

Podsumowanie badań:

Ku zaskoczeniu odpowiedzi respondentów stosunkowo niewiele różnią się od siebie mimo upływu 34 lat. Największą różnicę w odpowiedziach widać w szybkości załatwiania spraw, gdzie aż 12% więcej respondentów w 2011 roku zaznaczyło odpowiedź pozytywnie. Nastąpił również wzrost o 8% negatywnych odpowiedzi na temat życzliwości wobec interesantów.

15

Wskazówki:

W związku z tym dziś chcemy uzbroić Was w praktyczną wiedzę, jak rozmawiać z urzędnikiem:

  • Bądź kulturalny – jeśli rozpoczniesz od pretensji i kłótni, trudno oczekiwać by urzędnik był pomocny i życzliwy.
  • Bądź uprzejmy i taktowny, używając określeń „gdyby była Pani uprzejma powiedzieć…”, „Będę niezmiernie wdzięczna/wdzięczny za pomoc w tej sprawie…”
  • Uśmiechaj się – naturalny uśmiech potrafi zdziałać więcej.
  • Bądź cierpliwy – styl życia, jaki większość przedsiębiorców prowadzi tzn. w ciągłym pędzie sprawia, że każda minuta jest na wagę złota. Jednak w przypadku załatwiania spraw w urzędzie dajmy sobie czas. Nie śpieszmy się. Jeśli zaczniesz poganiać urzędnika możesz zdecydowanie popsuć wypracowaną wcześniej dobrą atmosferę i wbrew pozorom wydłużyć czas załatwiania sprawy.
  • Bądź wyrozumiały. Traktuj urzędnika z szacunkiem, ale i po prostu po ludzku. Czasem każdy z nas ma gorszy dzień i w związku z tym wyżywa się na innych. Uśmiech, dobre słowo i pozytywne podejście mogą zdziałać naprawdę dużo.
  • Nie bój się przyznać do niewiedzy. Poproś urzędnika o wytłumaczenie zagadnienia, wbrew pozorom taka postawa u większości urzędników sprawi, że chętniej Ci pomogą i „poprowadzą za rękę”.

To wszystkie nasze rady na dziś. Podziel się na naszym FB Taxtoday jakie Ty masz doświadczenia z urzędnikami jako przedsiębiorca. Jeżeli mimo naszych rad wolisz załatwianie spraw w urzędach pozostawić profesjonalistom, zapraszamy do naszego biura księgowego! Nie tylko poprowadzimy Twoją księgowość, ale i w przypadku otrzymania od Ciebie pełnomocnictwa będziemy Cię reprezentować w urzędach.

Sprawdź naszą ofertę, chętnie zajmiemy się Twoją księgowością!

*Opis przeprowadzonego sondażu jest dostępny pod adresem: http://tnsglobal.pl/archiv_files/K.039-11_Polak_w_urzedzie_O06a-11.pdf

Sprawdź naszą ofertę na księgowość!

Nasze biuro księgowe wyróżnia się na tle innych świetnym kontaktem z klientem, zawsze chętnie służącym pomocą. 

Poczuj nową jakość usług księgowych i przejdź do Nas już dziś

Oferta na księgowość

Comments are closed.