Z tego artykułu dowiesz się:
- Jaki panuje stereotyp o urzędnikach
- Jak w latach 70 byli oceniani urzędnicy przez Polaków
- Jak rozmawiać z urzędnikiem, by był skory do pomocy
Z powodu panującego stereotypu, który określa urzędnika jako niezadowoloną z życia osobę i której swoją obecnością w urzędzie przeszkadzamy, podczas picia kawy i jedzenia ciastek, większość osób na samą myśl o udaniu się do urzędu i załatwieniu swojej sprawy, czuje przerażenie. Dziś dajemy realne wskazówki jak rozmawiać z urzędnikiem, by Nam pomógł. Jednak najpierw zaczniemy od danych z sondażu przeprowadzonego przez TNS OBOP w 2011 r., który zbadał doświadczenie Polaków z urzędami władz lokalnych i porównał z wynikami z podobnego badania przeprowadzonego w latach 70. Dzięki temu zobaczymy różnice w ocenie prac urzędników na przestrzeni kilkudziesięciu lat.
| Opinie | 1977 | 2011 |
Życzliwość wobec interesantów | Pozytywne | 74% | 74% |
Negatywne | 16% | 24% | |
Trudno powiedzieć | 10% | 2% | |
Szybkość załatwiania spraw | Pozytywne | 50% | 62% |
Negatywne | 45% | 34% | |
Trudno powiedzieć | 5% | 4% | |
Sprawiedliwość w załatwianiu spraw | Pozytywne | 60% | 63% |
Negatywne | 22% | 24% | |
Trudno powiedzieć | 18% | 12% |
Opracowanie własne na podstawie wyników sondażu przeprowadzonego przez TNS Global*
Podsumowanie badań:
Ku zaskoczeniu odpowiedzi respondentów stosunkowo niewiele różnią się od siebie mimo upływu 34 lat. Największą różnicę w odpowiedziach widać w szybkości załatwiania spraw, gdzie aż 12% więcej respondentów w 2011 roku zaznaczyło odpowiedź pozytywnie. Nastąpił również wzrost o 8% negatywnych odpowiedzi na temat życzliwości wobec interesantów.
Wskazówki:
W związku z tym dziś chcemy uzbroić Was w praktyczną wiedzę, jak rozmawiać z urzędnikiem:
- Bądź kulturalny – jeśli rozpoczniesz od pretensji i kłótni, trudno oczekiwać by urzędnik był pomocny i życzliwy.
- Bądź uprzejmy i taktowny, używając określeń „gdyby była Pani uprzejma powiedzieć…”, „Będę niezmiernie wdzięczna/wdzięczny za pomoc w tej sprawie…”
- Uśmiechaj się – naturalny uśmiech potrafi zdziałać więcej.
- Bądź cierpliwy – styl życia, jaki większość przedsiębiorców prowadzi tzn. w ciągłym pędzie sprawia, że każda minuta jest na wagę złota. Jednak w przypadku załatwiania spraw w urzędzie dajmy sobie czas. Nie śpieszmy się. Jeśli zaczniesz poganiać urzędnika możesz zdecydowanie popsuć wypracowaną wcześniej dobrą atmosferę i wbrew pozorom wydłużyć czas załatwiania sprawy.
- Bądź wyrozumiały. Traktuj urzędnika z szacunkiem, ale i po prostu po ludzku. Czasem każdy z nas ma gorszy dzień i w związku z tym wyżywa się na innych. Uśmiech, dobre słowo i pozytywne podejście mogą zdziałać naprawdę dużo.
- Nie bój się przyznać do niewiedzy. Poproś urzędnika o wytłumaczenie zagadnienia, wbrew pozorom taka postawa u większości urzędników sprawi, że chętniej Ci pomogą i „poprowadzą za rękę”.
To wszystkie nasze rady na dziś. Podziel się na naszym FB Taxtoday jakie Ty masz doświadczenia z urzędnikami jako przedsiębiorca. Jeżeli mimo naszych rad wolisz załatwianie spraw w urzędach pozostawić profesjonalistom, zapraszamy do naszego biura księgowego! Nie tylko poprowadzimy Twoją księgowość, ale i w przypadku otrzymania od Ciebie pełnomocnictwa będziemy Cię reprezentować w urzędach.
Sprawdź naszą ofertę, chętnie zajmiemy się Twoją księgowością!
*Opis przeprowadzonego sondażu jest dostępny pod adresem: http://tnsglobal.pl/archiv_files/K.039-11_Polak_w_urzedzie_O06a-11.pdf
Sprawdź naszą ofertę na księgowość!
Nasze biuro księgowe wyróżnia się na tle innych świetnym kontaktem z klientem, zawsze chętnie służącym pomocą.
Poczuj nową jakość usług księgowych i przejdź do Nas już dziś
Oferta na księgowość